כמה עולה החלפת רפידות באופניים

בלמים הם חלק חשוב מאוד בכל אופניים חשמליים, ומדי פעם יש להחליף אותם. לרבים חשוב היום לדעת מתי צריך להחליף את הבלמים באופניים שלהם, וברגע שמגיע הצורך לכך חשוב לדעת כמה עולה החלפת רפידות באופניים. כך יודעים גם לשלם בזמן על החלפה של מוצר זה וגם לבצע את ההחלפה במקום מקצועי.

חשוב להכיר את מערכת הבלימה ואת חשיבותה

בלמי האופניים מתבססים על רפידות, שהן חלק מכאני של בלמי הדיסק בכלי. באופניים חשמליים מסוימים יש גם בולמים הידראוליים, אך הם פועלים בצורה שונה מאלה המכאניים, ולכן נדבר כאן על הצורך בהחלפת רפידות ועל העלות של פעולה כזו.

אותו בלם דיסק מותקן ליד הצמיג, כשיש לו רפידה מכל צד שלו. הרכב הרפידות הללו כולל מתכת ועוד חומר גמיש, שעבודתו היא להיצמד לדיסק הברזל בכל לחיצה של הרוכב על ידית המעצור (ברקס). באופן טבעי, נוצרת שחיקה של החומרים לאורך זמן השימוש, ואז כבר יש צורך בהחלפה.

הסיבות להיחלשות הבלמים

נפרט מעט יותר על הסיבות שמביאות להיחלשות של הבלמים, כך שנוצרת סכנה אמיתית לרוכב.

  • לעתים מדובר בהיחלשות של מתח הכבל שממוקם בין ידית המעצור לרפידות. במקרים מסוימים ניתן לחזק את הכבל, והדבר פותר את הבעיה (אך לא לנצח).
  • לעתים, כפי שציינו קודם לכן, נשחק החומר הגמיש של הרפידות כמעט לגמרי, וכאן אין מה לחכות עם ההחלפה.

חשוב להבין שרמת השחיקה תלויה במקרים מסוימים לא רק באיכות החומרים או ברמת האופניים באופן כללי, אלא שלרוכב גם יש חלק בכך. מי שנוהג במהירות גבוהה ונאלץ לבלום לפתע לא מעט פעמים, מי שנוסע המון בירידות ובולם לעתים תכופות, ומי שמכל סיבה אחרת מרבה ללחוץ על הברקס, מביא לשחיקה גבוהה ומהירה יותר של הרפידות. רוכבים כאלו צריכים להיות ערניים ולבדוק את מצב הרפידות בתדירות גבוהה יותר מאשר בד"כ.

כיצד מזהים מתי צריך להחליף רפידות

לא קשה לזהות את מצב האופניים בכל הקשור ליכולת הבלימה, אך חשוב להיות עקביים ולעשות את הבדיקה מדי פעם כדי למנוע סיכונים מיותרים.

  • אם מתיחת הכבל שעליה הסברנו מקודם נעשתה מספר פעמים, וכעת המרחק קצר בין הכבל למערכת הבלמים, הרי שאי אפשר יותר לבצע פעולה זו, ויש להחליף את הרפידות.
  • אם ידית המעצור הופכת לכזו שנלחצת בקלות, ואז היא כמעט ולא משפיעה על העצירה, הרי שגם כאן מתיחת כבל לא תעזור, וצריך לבצע החלפת רפידות.
  • אם שומעים רעשי חריקה בכל לחיצה על ידית העצירה, הרי שמדובר על שפשוף החלק המתכתי. דבר זה אומר שהחומר הגמיש כבר אינו קיים, ויש להחליף את הרפידות.

אם אתם קונים אופניים חשמליים יד 2, זו הזדמנות מצוינת להשקיע בהחלפת רפידות, למעט מקרים שהמוכר מצהיר כי הרפידות הוחלפו לאחרונה.

עלות ההחלפה קשורה במצב העדכני

לאחר שמבינים שחשוב להחזיר לאופניים את יכולת הבלימה בצורה מלאה, רבים ישאלו כמה עולה החלפת רפידות באופניים. אם כן, לא מדובר על עסק יקר, ואם מוצאים נקודת שירות מקצועית ואמינה, מדובר על הוצאה שמסתכמת לרוב בכ-100 שקלים עבור רפידות חדשות בכל גלגל.

במידה וגם נוצרה שחיקה גדולה בדיסק עצמו, הרי שגם כאן לא צריך להילחץ יותר מדי מבחינה כלכלית, מאחר ובמקום רציני יציעו לבעל האופניים להחליף גם את הדיסק בכ-100 שקלים בלבד. זמן העבודה נחשב לקצר (בסביבות רבע שעה).

כמובן שההחלפה תבוצע בהתאם למצב האופניים, כלומר בעיקר בהתאם למספר הקילומטרים שרכבו עליהם ולצורת הרכיבה, כפי שהסברנו קודם לכן. אך בעיקרון חשוב להקפיד על החלפת רפידות מדי כ-3 חודשים כדי להיות רגועים כשעולים על כל דרך שהיא עם האופניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *